Οικονομία

Τέλη κυκλοφορίας με το χιλιόμετρο: Πότε έρχονται, ποια αυτοκίνητα αφορά

Η αυξανόμενη κυκλοφορία ηλεκτρικών αυτοκινήτων στους δρόμους έχει δημιουργήσει έναν νέο προβληματισμό για το κράτος, καθώς τα έσοδα από τους φόρους βενζίνης μειώνονται συνεχώς.

Οι φόροι αυτοί αποτελούν σημαντική πηγή εσόδων για τον κρατικό προϋπολογισμό, αλλά με τη στροφή προς τα ηλεκτρικά οχήματα, η ανάγκη για εναλλακτικές λύσεις στην οικονομία γίνεται επιτακτική.

Μία από τις προτάσεις που εξετάζονται είναι η αντικατάσταση του φόρου βενζίνης με ένα σύστημα παρακολούθησης των χιλιομέτρων που διανύει κάθε όχημα. Με αυτό τον τρόπο, οι οδηγοί θα πληρώνουν ανάλογα με τη χρήση των δρόμων, διασφαλίζοντας ότι και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα συμβάλλουν στα δημόσια έσοδα.

Αυτή η προσέγγιση θα μπορούσε να αποτελέσει μια δίκαιη και βιώσιμη λύση, αντισταθμίζοντας τις απώλειες από τον παραδοσιακό φόρο καυσίμων. Ωστόσο, η εφαρμογή ενός τέτοιου συστήματος θα απαιτήσει προσεκτικό σχεδιασμό και διαβούλευση, καθώς θα πρέπει να αντιμετωπιστούν ζητήματα ιδιωτικότητας και πρακτικής εφαρμογή.

Ήδη χώρες μεταξύ των οποίων και της Ε.Ε. και κυρίως της Βόρειας Ευρώπης με τα πολλά ηλεκτρικά, εξετάζουν σοβαρά το ενδεχόμενο να αντικαταστήσουν τον φόρο βενζίνης με ένα σύστημα παρακολούθησης των χιλιομέτρων για να αντισταθμίσει τις απώλειες εσόδων από τον αυξανόμενο αριθμό ηλεκτρικών οχημάτων, τα οποία δεν πληρώνουν φόρους βενζίνης.

Για παράδειγμα η Καλιφόρνια ξεκίνησε ήδη πιλοτικά το πρόγραμμα «California Road Charge», προσφέροντας σε εθελοντές 400 δολάρια είτε για να εγκαταστήσουν μια συσκευή εντοπισμού είτε για να υποβάλουν φωτογραφίες χιλιομέτρων.

Το πρόγραμμα αυτό αποσκοπεί στην ανάκτηση των εσόδων από τον φόρο βενζίνης που δεν συνεισφέρουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, δεδομένου ότι ήδη κυκλοφορούν 1,5 εκατομμύριο ηλεκτρικά αυτοκίνητα στους δρόμους.

Επί του παρόντος, οι ιδιοκτήτες EV πληρώνουν ετήσιο τέλος 100 δολαρίων, αλλά αυτό είναι ανεπαρκές σε σύγκριση με τα 300 δολάρια κατά μέσο όρο ετησίως που πληρώνουν οι οδηγοί οχημάτων εσωτερικής καύσης σε φόρους βενζίνης.

Τα κεφάλαια αυτά είναι απαραίτητα για τη συντήρηση των αυτοκινητοδρόμων της Καλιφόρνιας, οι οποίοι κοστίζουν 8-9 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως.

Η στροφή προς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, με 400.000 νέα μοντέλα πέρυσι και μείωση κατά 300.000 οχήματα εσωτερικής καύσης, απειλεί αυτή τη ροή εσόδων.

Το πιλοτικό πρόγραμμα, το οποίο ξεκινά την 1η Ιουλίου και θα διαρκέσει έξι μήνες, θα απαιτεί από τους συμμετέχοντες να πληρώνουν για τα χιλιόμετρά τους κάθε μήνα, χρησιμοποιώντας είτε μια συσκευή που είναι εγκατεστημένη στο αυτοκίνητό τους, είτε τα συνδεδεμένα συστήματα του κατασκευαστή του οχήματος, είτε υποβάλλοντας φωτογραφίες του χιλιομετρητή. Οι τιμές θα ποικίλλουν για να δοκιμαστούν διαφορετικά μοντέλα τιμολόγησης.

Παρά το σκεπτικό της πολιτείας, αναμένονται αντιδράσεις από τους καταναλωτές λόγω ανησυχιών για την προστασία της ιδιωτικής ζωής.

Οι άνθρωποι γενικά δεν επιθυμούν να παρακολουθούνται, παρόλο που ήδη φέρουν συσκευές εντοπισμού, όπως smartphones και smartwatches.

Η μηνιαία υποβολή φωτογραφιών, αν και λιγότερο παρεμβατική, προσθέτει ένα επιπλέον καθήκον για τους οδηγούς και θα μπορούσε να αποτρέψει την υιοθέτηση ηλεκτρικών οχημάτων, κάτι που προβληματίζει καθώς η Καλιφόρνια στοχεύει στην απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης μέχρι το 2035.

Η πολιτεία πιστεύει ότι ένας φόρος με βάση τα χιλιόμετρα είναι πιο δίκαιος, καθώς τα ηλεκτρικά συμβάλλουν στη φθορά των δρόμων όπως και τα άλλα οχήματα και το μεγαλύτερο βάρος τους μπορεί να προκαλέσει περισσότερες ζημιές.

Ωστόσο, το να πεισθεί το κοινό να αποδεχθεί την παρακολούθηση των χιλιομέτρων παραμένει μια σημαντική πρόκληση.

Exit mobile version